Fátima Susana Mota Roboredo Amante
POLITÉCNICO DE VISEU • Escola Superior de Tecnologia e Gestão • 0000-0002-1300-0785 | 3315-1423-5042
SCIENTIFIC PRODUCTION
Lopes, A. C, Costa, C. A., Coutinho, E., Oliveira, I., Pereira, J., Gillain, R., Amante, S., Fidalgo, S., Relvas, S., Delplancq, V (2023). Looking Into Foreign Languages and Multimodal Creativity as a Tool for Pedagogical Innovation in Higher Education: The JASM Project – Open Window Onto the World. In M. E. Carrillo, & A. Garcés-Manzanera (Eds.), New Approaches to the Investigation of Language Teaching and Literature (pp. 141-153). Estados Unidos: IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-6684-6020-7.ch008
Lopes, A. M. C, Sardo, A., Amante, F., Relvas, S. (2022). Espaços do feminino e geografias urbanas nos contos de Alice Munro. In Vasconcelos, A. W. S. (Org.), Inovação e ciência em linguística, letras e artes (pp. 39-57). Ponta Grossa, Paraná, Brasil: Atena Editora. 10.22533/at.ed.3562201044
Menezes, L., Flores, P., Viseu, F., Amante, S. & Costa Lopes, A. (2021). Humour in Mathematics Teaching: A Study in Portugal and Spain. In E. Vanderheiden, C. H. Mayer (Eds.), The Palgrave Handbook of Humour Research (pp. 419-437). Cham, Switzerland: Springer Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978-3-030-78280-1_21
Relvas, S., Amante, S., Costa Lopes, A. M. (2019). Receção da Literatura Portuguesa em António Cândido. Espaço, Fronteira, Colonialidade e Pós-colonialidade. In O. B. Filho, M. J. S. Sidney Barbosa (Eds.), O Conceito de Espaço na Obra de António Cândido (pp.41-57). Bonecker.
Amante, S., Gökçe, I., Dygala, M., Antunes, M. J. (2022). Collaborative Online International Learning (COIL): the experience of students participating in the Stepping Up to Global Challenges (SGC) 2 Project. In M. P. Figueiredo, A. Franco (Coords.), Pedagogia no Ensino Superior: Concretizações e inquietações no Instituto Politécnico de Viseu (pp. 333-348). Viseu, Portugal: Escola Superior de Educação de Viseu. ISBN: 978-972-789-682-0 DOI: https://doi.org/10.34633/978-989-53495-2-4
Costa, A. M., Costa, C. A., Coutinho, E., Oliveira, I., Pereira, J., Gillain, R., Amante, S., Fidalgo, S., Relvas, S., Delplancq, V. (2022). Olhar as línguas estrangeiras e a criatividade multimodal enquanto ferramenta de inovação pedagógica no ensino superior. O projeto JASM – Janela aberta sobre o Mundo. In M. P. Figueiredo, A. Franco (Coords.), Pedagogia no Ensino Superior: Concretizações e inquietações no Instituto Politécnico de Viseu (pp. 304-318 ). Viseu, Portugal: Escola Superior de Educação de Viseu. ISBN: 978-972-789-682-0 DOI: https://doi.org/10.34633/978-989-53495-2-4
Delplancq, V., Costa Lopes, A. M., Costa, C. A., Coutinho, E., Oliveira, I., Pereira, J., Lopez Garcia, P., Gillain, R., Amante, S., Fidalgo, S., Relvas, S. (2022). Storytelling and Digital Art: tools for enhancing multilingual skills. In Stepping Up to Global Challenges (SGC) 2: Learning English while fighting the outbreak of Covid 19, (pp. 83-91). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Freitas, A., Silva, A.I., & Amante, S. (2021). Práticas discursivas de jornalistas portugueses em tempo de COVID-19. In F.R. Cádima & I. Ferreira (Coord.), Perspectivas multidisciplinares da Comunicação em contexto de pandemia, (Vol. II, pp. 90-110). Lisboa: ICNova. https://doi.org/10.34619/4oeg-jmum. http://hdl.handle.net/10400.19/6853
Amante, S., Silva, A. I. (2020). O docente que cria atividade na aula de Línguas: cenários criativos. In Ramalho, H., Cardoso, A. P., Rocha, J., Lacerda, C., Figueiredo, M. (Eds.), Aprender é Coisa Séria: Contributos para a construção do saber escolar I (pp. 81-92). Viseu, Portugal: ESEV. ISBN: 978-989-54743-0-1
Amante, S., Pereira, F., & Silva, A. I. (2024). Co-creation and Pedagogical Innovation in Higher Education: An Account of Two Trainees and Facilitators Participating in the Demola Portugal Initiative. Journal of Global Business and Technology, 20(2), 88-102.
Amante, S. (2023). In her hands: navigating [sexual] identity and gender roles in a Portuguese graphic novel for young adults by Joana Estrela. Journal of Graphic Novels and Comics. https://doi.org/10.1080/21504857.2023.2292065
Amante, S. (2023). ‘Now open for action!’ – A real-world challenge project developed at the Polytechnic Institute of Viseu. Social Sciences & Humanities Open, 8(1), 100729. 10.1016/j.ssaho.2023.100729
Amante, S., & Fernandes, R. (2023). Aligning HE Pedagogical Innovation with VET, Industry, and Research Partnerships: Insights on the Demola Portugal Initiative. Education Sciences, 13(1), 93. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13010093
Amante, S., Freitas, A., Silva, A. I. (2023). Representatividade do Movimento Americano #MeToo nos Media Online Portugueses. Revista Conhecimento Online, 2, 211-234. http://dx.doi.org/10.25112/rco.v2.3330
Amante, S. (2022). Chimamanda Adichie, Mia Couto e o combate às expectativas de género. Revista Estudos Feministas, 30(1). DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n175873
Amante, S. (2022). Forging a space for dialogue and negotiation in modern picture books by Melanie Florence. Ars Aeterna, 14(2), 22-36. DOI: https://doi.org/10.2478/aa-2022-0009
Viseu, F., Menezes, L., Amante, S., & Flores, P. (2022). Conceptions and practices of Iberian mathematics teachers about humour. The European Journal of Humour Research, 10(4), 200–215. https://doi.org/10.7592/EJHR.2022.10.4.674
Amante, S., Antunes, M. J., Dygala, M., & Gökçe, I. (2021). Stepping up to Global Challenges (SGC): Empowering Students across the World. Psychology of Language and Communication, 25(1), 217-239. DOI: 10.2478/plc-2021-0010
Delplancq, V., Costa, A. M., Oliveira, A. M., Rego, B., Fidalgo, S., Amante, F. S., & Relvas, S. (2019). Ensinar as línguas estrangeiras no ensino superior na era digital: uma experiência de inovação pedagógica. Millenium – Journal of Education, Technologies, and Health, 2(4e), 75–80. Retrieved from https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/14995
Amante, S., Delplancq, V., Lopes, A. C., Relvas, S. (2019). Tradução e Re-IMAG[EM]Inação como Locus e Foco Central em The Adventures of Tom Sawyer. Revista de Estudos Anglo-Portugueses/Journal of Anglo-Portuguese Studies, (28), 191- 227. https.//doi.org./10.34134/reap.1991.208.27
Costa, A. M., Oliveira, I., Pereira, J., Gillain, R., Amante, S., Fidalgo, S., Relvas, S., Delplancq, V. (2022). The korsakow platform and nonlinear narratives as a means to enhance foreign language learning in HE. International Journal of Human Sciences Research, 2(6), 2-10. DOI: 10.22533/at.ed.558262210034
Amante, S. (2021). Building Translation Competence through Portfolios at Undergraduate Level – Reflections on a Practical Approach to Subtitling. Athens Journal of Philology, 8(2), 97-116. https://doi.org/10.30958/ajp.8-2-1
Antunes, M. J., Amante, S., Dygala, M., Gökçe, I. (2021). Ensino de línguas estrangeiras por projeto: o recurso ao vídeo na co-construção de saberes de alunos de Marketing. RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning, 4(2), 149-157. DOI: https://doi.org/10.34627/vol4iss2pp149-157
Lopes, A., Sardo, A., Amante, S. & Relvas, S. (2021). Pandemia ou o Perigo da Narrativa Única. Pensamento Filosófico, Teoria Cultural e Literatura-Mundo em Chimamanda N. Adichie. Revista TOPUS, Uberaba-MG, 7(1), 45-64.
PROJECTS
PROJ/IPV/ID&I/026 | INCLUDING +: DIVERSITY AND INCLUSION IN HIGHER EDUCATION
PROJ/IPV/ID&I/022 | EQuIPES – Estudo de Qualidade e Inovação Pedagógica no Ensino Superior
2017-1-IE01-KA201-025693 | DEAPS DISTRIBUTED EVALUATION AND PLANNING IN SCHOOLS