Ana Paula Pereira de Oliveira Cardoso
POLITÉCNICO DE VISEU • Escola Superior de Educação • 0000-0001-5062-4098 | 4019-E6D8-1885
SCIENTIFIC PRODUCTION
Guiné, R. P. F., Florença, S., Costa, C. A., Correia, P. M. R., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Campos, S., Anjos, O., et al. (2023). Investigation of the Level of Knowledge in Different Countries about Edible Insects: Cluster Segmentation. In D. Skalkos (Ed.), Prospects Challenges and Sustainability of the Agrifood Supply Chain in the New Global Economy II (pp. 141-159). Basel, Suiça: MDPI
Guiné, R. P. F., Correia, P., Ferreira, M., Duarte, J., Cardoso, A. P., Bartkiene, E., Lele, V., Starkute, V., Juodeikiene, G., Adomaitiene, V., Steibliene, V., Zadeike, D., Szűcs, V., Hámori, J., Bizjak, M.C., Stubelj, M., Klava, D., Straumite, E., Kruma, Z., Tarcea, M., Fazakas, Z., Buicu, F., Ruta, F., Rus, V. (2020) Information, Perceptions and Motivations for Healthy Eating on a Group of European Countries. In L. Wilson (Ed.), Healthy Lifestyles and Healthy Eating (pp. 147-181). USA: Nova Science Publishers.
Lopes, A., Ferreira, Z., Sardo, A., Cardoso, A. P. (2018). Espaços distópicos e heterotópicos no romance A Costa dos Murmúrios de Lídia Jorge: Desconstrução do discurso salazarista, face às práticas subjacentes à Guerra Colonial. In S. Barbosa, O. B. Filho, J. L. M. Moraes (Eds.), O espaço literário na obra de Lídia Jorge (pp. 68-86). Rio de Janeiro, Brasil: Bonecker. Retrieved from http://hdl.handle.net/10400.19/5033.
Gonçalves, A., Ferreira, M., Campos, S., Magalhães, C., Cardoso, A. P., Guiné, R. (2022). Comportamentos aditivos numa amostra de estudantes do ensino superior. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso (Coords.), Literacia em Saúde e Estilos de Vida em Contexto Educativo (pp. 81-88). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas. ISBN: 978-989-9092-88-4
Ferreira, M., Campos, S., Cardoso, A. P. (2022). Educação sexual no 3.º ciclo: Um diálogo entre saberes. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso (Coords.), Literacia em Saúde e Estilos de Vida em Contexto Educativo (pp. 108-121). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas. ISBN: 978-989-9092-88-4
Ferreira, M., Amaral, O., Campos, S., Cardoso, A. P. (2022). Educação para a saúde na escola. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso (Coords.), Literacia em Saúde e Estilos de Vida em Contexto Educativo (pp. 20-31). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas. ISBN: 978-989-9092-88-4
Marques, C., Cardoso, A. P., Rocha, J., Ferreira, M., Campos, S. (2022). A interdisciplinaridade na abordagem da educação sexual no 1.º ciclo do ensino básico. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso (Coords.), Literacia em Saúde e Estilos de Vida em Contexto Educativo (pp. 142-163). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas. ISBN: 978-989-9092-88-4
Campos, S., Gonçalves, A., Ferreira, M., Magalhães, C., Cardoso, A. P., Guiné, R. (2022) Estilos de vida em estudantes do ensino superior. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso (Coords.), Literacia em Saúde e Estilos de Vida em Contexto Educativo (pp. 98-105). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas. ISBN: 978-989-9092-88-4
Campos, S., Duarte, J., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Andrade, J., Oliveira, A. & Guiné, R. (2021). Emoções e alimentação: Um estudo numa amostra portuguesa. In Projeto EATMOT: Motivações alimentares (pp. 87-108). Viseu: CERNAS – Centro de Estudos em Recursos Naturais, Ambiente e Sociedade, Instituto Politécnico de Viseu
Campos, S., Ferreira, M., Duarte, J.,Chaves, C., Cardoso, A. P., Ambiel, R. & Correia, T. (2021). Intenção de abandono escolar dos estudantes do ensino superior: A relevância das dimensões organizacionais e de profissão/carreira. In Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 114-125). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Cardoso, A. P., Cabral, L., Duarte, J., Ferreira, M., Campos, S., Andrade, J. & Guiné, R. (2021). Influência das motivações sociais e culturais no comportamento alimentar. In Projeto EATMOT: Motivações alimentares (pp. 73-86). Viseu: CERNAS – Centro de Estudos em Recursos Naturais, Ambiente e Sociedade, Instituto Politécnico de Viseu.
Cardoso, A. P., Ferreira, V., Leal, M., Ferreira, M., Campos, S. & Guiné, R. P. F. (2021). Perceptions about healthy eating and emotional factors conditioning eating behaviour: A study involving Portugal, Brazil and Argentina. In Motivations Associated with Food Choices and Eating Practices (pp. 211-224). Portugal.
Chaves, C., Andrade, A., Duarte, J., Gonçalves, C., Silva, L. S., Correia, M., Alves, P., Cardoso, A. P. & Chocarro, E. (2021). Intenção de abandono no ensino superior: Estudo comparativo entre estudantes portugueses e espanhóis. In Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 128-151). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Cruz, M., Novo, C., Silva, M. I. & Cardoso, A. P. (2021). Modelos tradicionais e alternativos de aprendizagem no ensino superior em contexto pandémico. In Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 50-59). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Ferreira, M., Campos, S., Duarte, J., Cardoso, A. P. , Alves, A., Lopes, A. & Guiné, R. (2021). Alimentação saudável na população portuguesa: Alguns fatores intervenientes. In Projeto EATMOT: Motivações alimentares (pp. 109-129). Viseu: CERNAS – Centro de Estudos em Recursos Naturais, Ambiente e Sociedade, Instituto Politécnico de Viseu.
Ferreira, M., Cardoso, A. P. Cabral, L., Campos, S., Duarte, J., Chaves, C. & Guiné, R. (2021). Performance de aprendizagem e o abandono escolar no ensino superior. In Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 90-100). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Guiné, R. P. F., Bartkiene, E., Szucs, V., Tarcea, M., Ljubicic, M., Cernelic-Bizjak, M., Isoldi, K., et al. (2021). Study about food choice determinants according to six types of conditioning motivations in a sample of 11,960 participants. In Motivations Associated with Food Choices and Eating Practices (pp. 49-66).
Guiné, R., Ferreira, M., Correia, P., Cardoso, A. P., Duarte, J. & Ferrão, A. C. (2021). Construção e validação do instrumento de recolha de dados. In Projeto EATMOT: Motivações alimentares (pp. 9-26). Viseu: CERNAS – Centro de Estudos em Recursos Naturais, Ambiente e Sociedade, Instituto Politécnico de Viseu.
Murciano-Hueso, A., & Cardoso, A. P. (2021). Formação de pessoas idosas em novas tecnologias. In S. P. Barradas & A. L. Oliveira (Coords), Agenda Científica de Gerontologia “Aprender, Envelhecer…Ser” 2022 (pp. 51-57). Coimbra: Editora Alma Letra. ISBN: 978-989-53354-2-8
Sousa, L., Cardoso, A. P., Santos, M. J., Campos, S. & Paiva T. (2021). Ensino politécnico: Contextos sociais, motivações de acesso e competências emocionais. In Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 20-35). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Cardoso, A. P. (2020). Inovação e ambiente: da premência da mudança às exigências da educação ambiental. In I. Abrantes, P. M. Callapez, G. P. Correia, E. Gomes, B. Lopes, F. C. Lopes, E. Pires, & A. Rola (Eds.), Uma visão holística da Terra e do Espaço nas suas vertentes naturais e humanas. Homenagem à Professora Celeste Romualdo Gomes (Vol. 2, pp. 265-284). Coimbra: CITEUC. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.4410719
Silva, A. F., Cardoso, A. P., Abrantes, M. I. (2020). Perspetivas sobre os Trabalhos Para Casa em Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico. In I. Abrantes, P. M. Callapez, G. P. Correia, E. Gomes, B. Lopes, F. C. Lopes, E. Pires, & A. Rola (Eds.), Uma visão holística da Terra e do Espaço nas suas vertentes naturais e humanas. Homenagem à Professora Celeste Romualdo Gomes (Vol. 2, pp. 311-326). Coimbra: CITEUC. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.4410843
Almeida, D., Cardoso, A. P., Lacerda, C., Campos, S. (2019). Desenvolvimento de competências emocionais no 1º ciclo do ensino básico. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais para a promoção do sucesso escolar: Programa de intervenção sistémica (pp. 76-104). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Cardoso, A. P., Campos, S. (2019). Programa Desenvolver +: Professores. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais para a promoção do sucesso escolar: Programa de intervenção sistémica (pp. 115-127). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Cardoso, A. P., Abrantes, J. L., Seabra, C. (2019). Competências emocionais dos professores e a promoção do sucesso escolar. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais para a promoção do sucesso escolar: Programa de intervenção sistémica (pp. 22-29). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Costa, A. S., Cardoso, A. P., Rocha, J. (2019). Conceções e práticas dos professores sobre a educação para a cidadania no 1.º ciclo do ensino básico. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais para a promoção do sucesso escolar: Programa de intervenção sistémica (pp. 127-140). Viseu, Portugal: Escola Superior de Educação de Viseu.
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M. R., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Campos, S. et al. (2024). Information about nutritional aspects of edible insects: Perspectives across different European geographies. AIMS Agriculture and Food, 9(3), 921-933. http://dx.doi.org/10.3934/agrfood.2024050
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M. R., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Campos, S., Anjos, O., Bacarea, V., Bacarea, A., Buicu, G., Szasz, S., Martin-Hadmaș, R., Tarcea, M. (2024). Edible insects: A survey about perceptions regarding possible beneficial health effects and safety concerns among adult citizens from Portugal and Romania. Open Agriculture, 9(1). http://dx.doi.org/10.1515/opag-2022-0326
Cunha, A. M., Pereira, A., Cardoso, A. P., Silva, A. M., Barroca, M. J., Guiné, R. P. F. (2024). Rediscovering Portuguese White Crowberries (Corema album): Cultural Insights and Nutritional Significance. Foods, 13(9), 1328; https://doi.org/10.3390/foods13091328
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Bartkiene, E., Tarcea, M., Chuck-Hernández, C., Djekic, I., Matek Saric, M. et al. (2024). Edible Insects – Exotic Food or Gastronomic Innovation? Study Involving 14 Countries. Journal of Culinary Science & Technology, 1-20. http://dx.doi.org/10.1080/15428052.2024.2354216
Campos, S., Pereira, A., Ferreira, M., Cardoso, A. P. (2024). Emotional states of students in the transition to higher education: An exploratory approach. New Trends in Qualitative Research, 20(3), e939. https://doi.org/10.36367/ntqr.20.3.2024.e939
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Aparício, M. G., Cardoso, A. P., Ferreira, M. (2023). Food Knowledge for Better Nutrition and Health: A Study among University Students in Portugal. Healthcare (Basel), 11(11), 1597. doi: 10.3390/healthcare11111597.
Santos, E., Ferreira, M., Ribeiro, C., Cardoso, A. P., Cunha, M., & Campos, S. (2023). Emotional intelligence in higher education students. Millenium – Journal of Education, Technologies, and Health, 2(13e), e29759. https://doi.org/10.29352/mill0213e.29759
Guiné, R. P. F., Duarte, J., Chuck-Hernández, C., Boustani, N. M., Djekic, I., Bartkiene, E., Saric, M. M., et al. (2023). Validation of the Scale Knowledge and Perceptions about Edible Insects through Structural Equation Modelling. Sustainability, 15(4), 2992. DOI: https://doi.org/10.3390/su15042992
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M. R., Cruz-Lopes, L., Esteves, B., Ferreira, M. et al. (2023). Edible Insects: Perceptions of Marketing, Economic, and Social Aspects among Citizens of Different Countries. Foods, 12(23), 4229. DOI: https://doi.org/10.3390/foods12234229
Gutiérrez-Pérez, B., Martín-García, A., Murciano-Hueso, A., Cardoso, A. P. (2023). Use of serious games with older adults: systematic literature review. Humanities and Social Sciences Communications, 10(939). DOI: http://dx.doi.org/10.1057/s41599-023-02432-0
Campos, S., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Guiné, R., Aparício, G., & Nelas, P. (2022). Health literacy in higher education students: an exploratory study. Millenium – Journal of Education, Technologies, and Health, 2(10e), 37–45. https://doi.org/10.29352/mill0210e.25529
Ferreira, M. M. C., Campos, S., Magalhães, C., Gonçalves, A., Nelas, P., Cardoso, A. P., & Guiné, R. (2022). Literacia em comportamentos aditivos nos estudantes do ensino superior. Millenium – Journal of Education, Technologies, and Health, 2(11e), e27653. https://doi.org/10.29352/mill0211e.27653
Boustani, N. M., Cardoso, A. P., Guine, R. P. F. (2022). Understanding the role of media and food labels to disseminate food related information in Lebanon. Open Agriculture, 7(1), 147-160. DOI: 10.1515/opag-2022-0068
Ferreira, M., Cardoso, A. P., Campos, S., Duarte, J., Guiné, R., Pereira, A. (2022). Variáveis de contexto pessoal e académico como preditoras do abandono escolar. Revista de Enfermagem Referência, 6(1), e21134. DOI: 10.12707/RV21134
Florença, S. G., Guiné, R. P. F., Gonçalves, F. J. A., Barroca, M. J., Ferreira, M., Costa, C. A., Correia, P. M. R., Cardoso, A. P., Campos, S., Anjos, O., & Cunha, L. M. (2022). The Motivations for Consumption of Edible Insects: A Systematic Review. Foods, 11(22), 3643. https://doi.org/10.3390/foods11223643
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Anjos, O., Boustani, N. M., Chuck-Hernández, C., Sarić, M. M., Ferreira, M., et al. (2022). Are Consumers Aware of Sustainability Aspects Related to Edible Insects? Results from a Study Involving 14 Countries. Sustainability, 14(21), 14125. http://dx.doi.org/10.3390/su142114125
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Aparício, G., Cardoso, A. P., & Ferreira, M. (2022). Food Literacy Scale: Validation through Exploratory and Confirmatory Factor Analysis in a Sample of Portuguese University Students. Nutrients, 15(1), 166. http://dx.doi.org/10.3390/nu15010166
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M. R., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Campos, S., Anjos, O., Chuck-Hernández, C., Sarić, M. M., Djekic, I., Papageorgiou, M., Baro, J. M. F., Korzeniowska, M., Černelič-Bizjak, M., Bartkiene, E., Tarcea, M., Boustani, N. M., Klava, D., & Damarli, E. (2022). Investigation of the Level of Knowledge in Different Countries about Edible Insects: Cluster Segmentation. Sustainability, 15(1), 450. https://doi.org/10.3390/su15010450
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Costa, D. T. V. A., Çelik, S., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Çetin, S., & Costa, C. A. (2022). Comparative Study about the Consumption of Organic Food Products on Samples of Portuguese and Turkish Consumers under the COVID-19 Pandemic Context. Agronomy, 12(6), 1385. https://doi.org/10.3390/agronomy12061385
Murciano-Hueso, A., Martín-García, A.-V., & Cardoso, A. P. (2022). Technology and Quality of Life of Older People in Times of COVID: A Qualitative Study on Their Changed Digital Profile. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(16), 10459. https://doi.org/10.3390/ijerph191610459
Guiné, R. P. F., Bartkiene, E., Florença, S. G., Djekic, I., Bizjak, M. C., Tarcea, M., Leal, M., et al. (2021). Environmental Issues as Drivers for Food Choice: Study from a Multinational Framework. Sustainability, 13(5), 2869. DOI: 10.3390/su13052869.
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M. R., Ferreira, M., Duarte, J., Cardoso, A. P., Campos, S., & Anjos, O. (2021). Development of a Questionnaire to Assess Knowledge and Perceptions about Edible Insects. Insects, 13(1), 47. https://doi.org/10.3390/insects13010047
Cardoso, A. P. (2020). A investigação quantitativa: Da clássica dicotomia quantitativo-qualitativo à complementaridade metodológica. Millenium, 2(ed espec nº5), 19-21. Doi: 10.29352/mill0205e.c.00338
Ferreira, J., Cardoso, A. P., & Rocha, J. (2020). A pedagogia de John Dewey e sua pertinência no 1.º ciclo do ensino básico. Millenium, 2(ed espec nº6) 23-32. Doi: 10.29352/mill0206e.02.00346
Cardoso, A. P., Ferreira, V., Leal, M., Ferreira, M., Campos, S., Guiné, R. P. F. (2020). Perceptions about healthy eating and emotional factors conditioning eating behaviour: A study involving Portugal, Brazil and Argentina. Foods, 9, 1-14. Doi: 10.3390/foods9091236
Guiné, R. P. F. , Bartkiene, E., Szucs, V., Tarcea, M., Ljubicic, M., Cernelic-bizjak, M., Isoldi, K., et al. (2020). Study about food choice determinants according to six types of conditioning motivations in a sample of 11,960 CParticipants. Foods, 9(7). Retrieved from https://www.mdpi.com/2304-8158/9/7/888.
Guiné, R. P. F., Duarte, J., Ferrão, A. C., Ferreira, M., Correia, P., Cardoso, A. P., Bartkiene, E., Szűcs, V., Nemes, L., Ljubičić, M., Černelič-Bizjak, M., Isoldi, K., EL Kenawy, A., Ferreira, V., Straumite, E., Korzeniowska, M., Vittadini, E., Leal, M., Frez-Muñoz, L., Papageorgiou, M., Djekić, I. (2020). The eating motivations scale (EATMOT): Development and validation by means of confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modelling (SEM). Zdravstveno Varstvo, 60(1), 4-9. doi: 10.2478/sjph-2021-0002.
Abreu, A., Cardoso, A. P., Rocha, J. (2019). Teachers’ perception of the head of department’s performance and of pedagogical supervision. Millenium – Journal of Education, Technologies, and Health, (3e), 47-59. doi: 10.29352/mill0203e.04.00206
Ferreira, M., Duarte, J., Abrantes, J. L., Cabral, L., Guiné, R., Campos, S., Cardoso, A. P. (2019). Adaptation and validation to European Portuguese of the reasons for higher education dropout scale. Revista de Enfermagem Referência, IV(21), 35-46. doi: 10.12707/RIV18090
Guiné, R. P. F., Ferrão, A. C., Ferreira, M., Correia, P., Cardoso, A. P., Duarte, J., Rumbak, I., et al. (2019). The motivations that define eating patterns in some Mediterranean countries. Nutrition & Food Science, 49(6), 1126-1141. doi: 10.1108/nfs-12-2018-0360.
Ferrão, A. C., Guiné, R., Correia, P., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Duarte, J., Lima, J. (2018). Perceptions towards a healthy diet among a sample of university people in Portugal. Nutrition and Food Science, 48(4), 669-688. doi: 10.1108/NFS-10-2017-0205
Cardoso, A. P., Felizardo, S., Pereira, J., Rodrigues, P., Proença, J. (2019). Utilização de agentes artístico-expressivos em indivíduos com Perturbação do Espectro do Autismo. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6(2), 126-136. doi: 10.17979/reipe.2019.6.2.5744
Guiné, R. P. F., Ferrão, A. C., Correia, P., Cardoso, A. P., Ferreira, M., Duarte, J. (2019). Influence of emotional determinants on the food choices of the portuguese. EUREKA: Social and Humanities, 5, 31-44. doi: 10.21303/2504-5571.2019.00995.
Cardoso, A. P., Felizardo, S., Pereira, J., Rodrigues, P., Proença, J. (2019). Use of artistic-expressive agents in individuals with Autism Spectrum Disorder. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6(2), 126-136. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2019.6.2.5744
Cardoso, A. P., Carugati, F., Lacerda, C., & Fidalgo, S. (2018). Curricular articulation between early childhood education and primary school: conceptions and practices. Millenium – Journal of Education, Technologies, and Health, 2(6), 77–86. https://doi.org/10.29352/mill0206.07.00161
Ferrão, A. C., Guiné, R. P., Correia, P., Ferreira, M., Cardoso, A. P. (2018). As fontes de informação e as perceções sobre uma alimentação saudável numa amostra da comunidade universitária. Da investigação às práticas, 8(2), 75-97. doi: 10.25757/invep.v8i2.157
Ferreira, M., Duarte, J., Cardoso, A. P., Cabral, L., Guiné, R. P., Campos, S., Alves, C. (2018). Competências emocionais e prevenção do abandono nos estudantes do ensino superior politécnico. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, Esp. 6, 17-24. doi: 10.19131/rpesm.0208
PROJECTS
PROJ/IPV/ID&I/026 | INCLUDING +: DIVERSITY AND INCLUSION IN HIGHER EDUCATION
[KA201-B8CA5CAE] 2019-1-TR01-KA201-077307 | NEW APPROACHES IN INSPECTION: A POLYCENTRIC MODEL
Internal Projects
PROJ/I&DI/CI&DEI/010 | ADAPTAÇÃO E SUCESSO ACADÉMICO NO ENSINO SUPERIOR: A “VOZ” DOS ESTUDANTES