Maria João Silva

Maria João de Jesus Duarte Silva [coordenadora Lisboa]

INSTITUTO POLITÉCNICO DE LISBOA • Escola Superior de Educação • 0000-0003-1017-8315 | 5D1E-8C69-29D5

SCIENTIFIC PRODUCTION

International Edition Books

No posts found.

International Edition Book Chapters

No posts found.

National Edition Books

No posts found.

National Edition Book Chapters

Silva M. J. Valente B. Sarreira P. (2024). Avaliação de um protótipo de alta-fidelidade de uma ferramenta de apoio à pesquisa das aprendizagens essenciais. In Aprendizagens essenciais: mapear para promover a integração curricular (106-124) Instituto Politécnico de Lisboa. https://doi.org/10.34629/ipl.eselx.cap.livros.178

Silva M. J. Cavadas B. Linhares E. Simões H. Ferreira S. (2023). Atividades estratégias e aprendizagens na educação em ciências em tempos de restrições ao ensino presencial. In M. J. Silva N. Branco A. M. Pessoa (Coords.) Do ensino remoto de emergência à inovação pedagógica em três Escolas Superiores de Educação em Portugal (pp. 38-66). Escola Superior de Educação Instituto Politécnico de Lisboa.

Caseiro A. Estrela A. Silva M. J. (2022). Aprendizagem móvel e corporizada: sensores e robôs em educação básica numa perspetiva interdisciplinar. In Dias A. Loureiro C. Práticas de Integração Curricular nos 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. (pp. 27-59). Escola Superior de Educação de Lisboa Instituto Politécnico de Lisboa. https://doi.org/10.34629/ipl.eselx.cap.livros.158

Ferreira E. Silva M. J. Simões. J. A. Doretto J. (2018). Jovens e Internet: riscos e potencialidades. In M. J. L. Carvalho A. Salgueiro (Coord.) Pensar o acolhimento residencial de crianças e jovens (pp. 279-286). Lisboa: Fundação Gulbenkian. Retrieved from http://www.dgsi.pt/bpjl.nsf/585dea57ef154656802569030064d624/b7780a92766553cf802582dd0051e08a?OpenDocument

Articles in Indexed Journals | Scopus and/or WoS

Silva M. J. Rodrigues M. Tempera T. (2024). Framework for a Research-Based and Interdisciplinary Use of Sensors in Elementary Teacher Education. Sensors 24(17) 5482. https://doi.org/10.3390/s24175482

Silva M. J. Gouveia C. Gomes C. A. (2023). The Use of Mobile Sensors by Children: A Review of Two Decades of Environmental Education Projects. Sensors 23(18) 7677. DOI: http://dx.doi.org/10.3390/s23187677

Silva M. J. (2022). A didactic model to support the use of senses and sensors in environmental education problem solving. Australian Journal of Environmental Education 39(1) 1-17. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/aee.2022.22

Silva M. J. (2020). Children using electronic sensors to create and use knowledge on environmental health. First Monday 25(3). Retrieved from https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/issue/view/640

Silva M. J. (2020). Children’s practices with electronic sensors to understand and mitigate sound pollution in primary school. Research in Science & Technological Education 41(1) 107-122. doi: https://doi.org/10.1080/02635143.2020.1841150

Journal Articles

Silva M. J. Valente B. & Caseiro A. (2019). Eco-sensores como recursos de participação em saúde ambiental nas escolas. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional 9(1) 129-139. DOI: https://doi.org/10.25757/invep.v9i1.170

Gomes C. A. Abrantes I. Novais A. Silva M. J. Dias L. Dinis D. E. (2019). O projeto Eco-sensors4Health: explorando a integração significativa das TIC nas práticas letivas da formação inicial de professores. Investigar em Educação 9-10 167-181. Retrieved from http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/164

Silva M. J. Ferreira E. Souza A. Alves A. R. Rito P. Gomes C. (2019). Conceção e Desenvolvimento de uma Plataforma para a Participação das Crianças na Saúde Ambiental das suas Escolas. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa 29 42-53. Retrieved from http://161.67.140.29/iecom/index.php/IECom/article/view/311/310

Silva M. Ferreira E. Souza A. Alves A. R. Batista S. (2018). Using Eco-Sensors to Support Children’s Participation in Environmental Health. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence 9(4). DOI: http://dx.doi.org/10.4018/ijdldc.2018100103

Silva M. J. Caseiro A. Rodrigues M. Valente B. Melo N. Almeida A. Nunes C. (2018). Utilizar eco-sensores na exploração da saúde ambiental: Das salas de aula ao espaço exterior na formação docente. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa 27(1) 30-42. Retrieved from http://161.67.140.29/iecom/index.php/IECom/article/view/306

PROJECTS
Internal Projects
No posts found.
Scroll to Top