Maria Pacheco Figueiredo

Maria Pacheco Figueiredo

POLITÉCNICO DE VISEU • Escola Superior de Educação • 0000-0002-3604-529X | 8C11-3B00-7E06

SCIENTIFIC PRODUCTION

International Edition Books

No posts found.

International Edition Book Chapters

Figueiredo M. P. & Gonçalves N. (2019). Entering a Fluid Research Field. In M. Hoveid L. Ciolan A. Paseka & S. M. Silva (Eds.) Doing educational research: overcoming challenges in practice (pp. 33-53). London: SAGE

National Edition Books

Konakli T. Figueiredo M. P. Alves V. Operto F. Gilardi L. (2023). Lesson Plans from the Higher Education Course Curriculum for a Distance Learning Model Reinforced with Robotics for 3 to 7 Years Old Children. Escola Superior de Educação de Viseu. DOI: 10.34633/978-989-35325-2-2

Konakli T. Figueiredo M.P. Alves V. Operto F. & Gilardi L. et. Al. (2023). Higher Education Course Curriculum for a Distance Learning Model Reinforced with Robotics for 3 to 7 Years Old Children. Escola Superior de Educação de Viseu. DOI: 10.34633/978-989-35325-1-5

National Edition Book Chapters

Araújo L. & Figueiredo M. P. (2022). Photovoice e Educação Social: direitos voz e fotografias como promotores de aprendizagem. In M. P. Figueiredo A. Franco (Coords.) Pedagogia no Ensino Superior: Concretizações e inquietações no Instituto Politécnico de Viseu (pp. 174-184). Viseu Portugal: Escola Superior de Educação de Viseu. ISBN: 978-972-789-682-0 DOI: https://doi.org/10.34633/978-989-53495-2-4

Figueiredo M. P. (2022). Desenvolvimento do currículo e construção de conhecimento profissional específico: uma exploração da relevância do estudo sobre as práticas docentes no contexto curricular português. In Conselho Nacional de Educação (Org.) Estado da Educação 2021 (pp. 356-367). Conselho Nacional de Educação.

Figueiredo M. P. Gomes H. M. S. V. Matos I. A. (2022). Aprender a partir da prática na formação inicial de educadores de infância: Contributos dos Estudos de Aula. In M. P. Figueiredo A. Franco (Coords.) Pedagogia no Ensino Superior: Concretizações e inquietações no Instituto Politécnico de Viseu (pp. 48-58 ). Viseu Portugal: Escola Superior de Educação de Viseu. ISBN: 978-972-789-682-0 DOI: https://doi.org/10.34633/978-989-53495-2-4

Figueiredo M. (2020). Investigação e ensino: contornos e contributos na formação inicial de educadores de infância. In H. Ramalho A. P. Cardoso C. Lacerda J. Rocha M. Figueiredo (Eds.) Aprender é Coisa Séria: contributos para a construção do saber escolar I (pp. 3-14). Viseu Portugal: Escola Superior de Educação. ISBN: 978-989-54743-0-1

Articles in Indexed Journals | Scopus and/or WoS

Franco A. Figueiredo M. Franco A. (2024). Investigando as próprias práticas docentes no Ensino Superior: a investigação em prol da docência. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 32(123) e0244142. https://doi.org/10.1590/S0104-40362024003204142

Yücesan Y. Portugal G. Figueiredo M. (2023). Cultural heritage in early childhood education: a systematic review. European Early Childhood Education Research Journal 31(6) 866-883. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/1350293x.2023.2207031

Figueiredo M. P. (2021). An exploration of the teacher-as-researcher concept in contemporary early childhood education pedagogies. Millenium – Journal of Education Technologies and Health 2(9e) 297–306. DOI: https://doi.org/10.29352/mill029e.23818

Faddar J. Vanhoof J. Brown M. Figueiredo M. Cinkir S. O’Hara J. & McNamara G. (2021). Drivers for student and parent voice in school self-evaluation activities: A cross-country analysis of Flanders (Belgium) Ireland and Portugal. Studies in Educational Evaluation  71 101067. DOI: 10.1016/j.stueduc.2021.101067

Brown M. McNamara G. Cinkir S. Fadar J. Figueiredo M. Vanhoof J. O’Hara J. Skerritt C. O’Brien S. Kurum G. Ramalho H. & Rocha J. (2021). Exploring parent and student engagement in school self-evaluation in four European countries. European Educational Research Journal 20(2) 159–175. DOI: https://doi.org/10.1177/1474904120961203

Brown M. McNamara G. O’Brien S. Skerritt C. O’Hara J. Faddar J. Cinqir S. et al. (2019). Parent and student voice in evaluation and planning in schools. Improving Schools 23(1) 85-102. DOI: https://doi.org/10.1177/1365480219895167

Figueiredo M. P. Gomes H. Rodrigues C. (2018). Mathematical pedagogical content knowledge in Early Childhood Education: tales from the ‘great unknown’ in teacher education in Portugal. European Early Childhood Education Research Journal 26(4) 535-546. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/1350293x.2018.1487164

Journal Articles

Franco A. Huet I. Figueiredo M. (2024). Indagando a pedagogia: Um estudo fenomenológico no ensino superior norte-americano. Indagatio Didactica 16(2) 203-219. https://doi.org/10.34624/id.v16i2.36028

Gones C. Gomes H. Figueiredo M. Menezes L. Lucas A. (2023). MindMaths learning mathematics in the early years through computational thinking and robotics. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa 37 14-22. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9001942

Franco A. & Figueiredo M. (2021). Há Aprendizagem que não seja Ativa?! Definições Irresoluções Algumas Provocações e demais Considerações sobre Aprendizagem Ativa no Ensino Superior. Interacções 17(58) 195–212. DOI: https://doi.org/10.25755/int.25214

Lopes A. S. Portugal G. & Figueiredo M. P. (2021). Dimensões de análise da Interacção adulto-criança na Educação de Infância. Investigar em Educação II(13) 79-88.

PROJECTS

PCIF/GRF/0050/2019 | ShareFOREST

Duration: 2021 – 2024 ...
Internal Projects
Scroll to Top