Luís Menezes

José Luís Menezes Correia

POLITÉCNICO DE VISEU • Escola Superior de Educação • 0000-0002-8978-8900 | 1618-B0D0-9426

SCIENTIFIC PRODUCTION

International Edition Books

No posts found.

International Edition Book Chapters

Menezes, L., Costa, A. M. (2023). The Value of Historical Knowledge Through Challenging Mathematical Tasks. In S. Romero Sanchez, A. Serradó Bayés, P. Appelbaum, G. Aldon (Eds.), The Role of the History of Mathematics in the Teaching/Learning Process. Advances in Mathematics Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-29900-1_2

Oliveira, H., Canavarro, A., & Menezes, L. (2021). Desenvolver novas perspetivas sobre o ensino da Matemática através da análise da prática: os casos multimédia na formação de professores. In A. Richit, H. Oliveira (Orgs.), Formação de Professores e Tecnologias Digitais (pp.117-142). São Paulo: Editora Livraria da Física.

Menezes, L., Flores, P., Viseu, F., Amante, S. & Costa Lopes, A. (2021). Humour in Mathematics Teaching: A Study in Portugal and Spain. In E. Vanderheiden, C. H. Mayer (Eds.), The Palgrave Handbook of Humour Research (pp. 419-437). Cham, Switzerland: Springer Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978-3-030-78280-1_21

Figueiredo, M., Menezes, L., Gomes, H., Martins, A. P., Ribeiro, A., Marchese, M., Soares, I., Zhang, L. (2020). “It’s a lot of work” A tailor’s measuring tape in the doll’s house. In Mathematics in Early Childhood (pp. 79-94). Abingdon, Reino Unido: Routledge. Doi: 10.4324/9780429352454-9

National Edition Books

Menezes, L., Flores, P., Viseu, F., Gomes, H., Ribeiro, A., Martins, A. P., Guitart, M. (2021). Humour to learn Mathematics: Mathematical tasks to laugh and learn. Viseu, Portugal: Edições Esgotadas; Instituto Politécnico de Viseu.

Menezes, L., Flores, P., Viseu, F., Gomes, H., Ribeiro, A., Martins, A. P., Guitart, M. (2020). Humor para aprender Matemática: Tarefas matemáticas para rir e aprender. Viseu, Portugal: Politécnico de Viseu

Menezes, L., Gomes, H., Ribeiro, A., Martins, A. P., Flores, P., Viseu, F., Oliveira, A. M., Matos, I. A., Balula, J. P., & Delplancq, V. (2019). Humour in mathematics teaching. Tasks for the classroom. Viseu, Portugal: Litoprint & Higher School of Education of Viseu. Retrieved from http://hdl.handle.net/10400.19/5346

National Edition Book Chapters

Menezes, L., & Alves, R. (2020). Números racionais e discussões matemáticas: Uma tarefa de cunho humorístico no 5.º ano. In E. Mamede, H. Pinto, & C. Monteiro (Eds.), Contributos para o desenvolvimento do sentido de número racional (pp. 185-201). Lisboa: Associação de Professores de Matemática.

Articles in Indexed Journals | Scopus and/or WoS

Viseu, F., Menezes, L., Amante, S., & Flores, P. (2022). Conceptions and practices of Iberian mathematics teachers about humour. The European Journal of Humour Research, 10(4), 200–215. https://doi.org/10.7592/EJHR.2022.10.4.674

Viseu, F, Pires, A. L., Menezes, L., & Costa, A. M. (2021). Semiotic Representations in The Learning of Rational Numbers by 2nd Grade Portuguese Students. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(5), 611-624. DOI: 10.26822/iejee.2021.216

Menezes, L., Fernandes, J., Viseu, F., Ribeiro, A., Flores, P. (2020). Perspectivas de Professores de Matemática sobre o Humor e o seu Valor Educacional. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 34(66), 332-353. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a16

Rodrigues, C., Menezes, L., & Ponte, J. P. (2018). Práticas de discussão em sala de aula de matemática: Os casos de dois professores. BOLEMA, 32(61), 398-418. doi: 10.1590/1980-4415v32n61a05

Journal Articles

Gones, C., Gomes, H., Figueiredo, M., Menezes, L., Lucas, A. (2023). MindMaths learning mathematics in the early years through computational thinking and robotics. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 37, 14-22. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9001942

Macedo, M., Melão, D., Menezes, L. (2023). Representações do espaço no livro pop-up: Propostas de fruição. TOPUS, 9(1), 1-12.

Martins, A. P., Clain, T. C., Costa, C., Pinto, H., Ribeiro, A., Gomes, H., Menezes, L. (2021). Teachers conceptions and practices on the history in mathematics teaching in a training context. Millenium, 2(ed espec nº9), 249-259. DOI: 10.29352/mill029e.23812

Menezes, L. (2021). Conceções de futuros professores sobre o humor em Matemática. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, 2, 1-18.

Menezes, L. (2021). Oportunidades para a comunicação escrita na aprendizagem da matemática. Educação e Matemática, 160, 13-16

Menezes, L., Nacarato, A. M. (2020). Comunicação no ensino e na aprendizagem da Matemática. Quadrante, 29(2), 1-5. Retrieved from https://quadrante.apm.pt/index.php/quadrante/article/view/592/459.

Rodrigues, C., Ponte, J. P., Menezes, L. (2020). Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas. Quadrante, 29(2), 24-46. Retrieved from https://quadrante.apm.pt/index.php/quadrante/article/view/495/455.

Menezes, L., Costa, A. (2020). Do mathematics, humour and teaching combine?. European Journal of Teaching and Education, 2(1), 31-38. Doi: 10.33422/ejte.2020.01.17

Cunha, M., Aparício, G., Madureira, A., Menezes, L., Menezes, N., Nascimento, M., & Santos, C. (2019). Generic and Specific Competencies of the Supervisor in Pedagogical Context. International Journal of Arts and Social Science, 2(1), 1-10. Retrieved from http://hdl.handle.net/10400.19/5393

Martins, B., Viseu, F., Menezes, L. (2019). Formulação de problemas matemáticos na aprendizagem de números racionais por alunos do 4.º ano de escolaridade. Educação Matemática em Foco, 8(1), 78-106.

Menezes, L., & Ferreira, F. (2018). Humor no ensino da Matemática: Oportunidades para a aprendizagem. Educação e Matemática, 149/150,53-59

Rodrigues, C., Menezes, L., & Ponte, J. P. (2018). A prática de uma professora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências. Boletim GEPEM, 73.

Rodrigues, C., Ponte, J. P., Menezes, L. (2018). Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra. Zetetike, 26(3), 486-505. doi: 10.20396/zet.v26i3.8651653

PROJECTS
Internal Projects
Scroll to Top