Manuela Ferreira
Manuela Maria da Conceição Ferreira
Health Sciences Research Unit: Nursing (UICISA: E), Health School of the Polytechnic Institute of Viseu, Portugal
PRODUÇÃO CIENTÍFICA
Ferreira, M., Figueiredo, I., Andrade, J., & Martins, V., Matos, E. (Coords.). (2024). O calivrinho da vida: Manual de boas práticas. (1ª ed.) Edições Esgotadas.
Novais, A., Toscano, C., Matos, E., Aparício, G., Figueiredo, I. J., Aidos. J., Andrade, J., Bento, M., Ferreira, M., Nelas, P., Campos, S., & Martins, V. (2024). O calivrinho da vida: Manual de atividades em saúde materno infantil. (1ª ed.). Edições Esgotadas. ISBN:978-989-9155-95-4.
Guiné, R., Bruno, I., Ferreira, M., Florença, S. (2024). Biological and antioxidant activities of Physalis peruviana. In Ramadan MF (Ed.), Handbook of Goldenberry (Physalis peruviana): Cultivation, Processing, Chemistry and Functionality. (Chap. 23, pp. 239-253). Academic Press-Elsevier, London, United Kingdom.
https://doi.org/10.1016/B978-0-443-15433-1.00027-3
Ferreira, M., & Bento, M. (2023). Parto eutócico. In M. Ferreira, I. Figueiredo, J. Andrade, & V. Martins (Coords.), O calivrinho da vida: Manual de apoio pedagógico em saúde materna e infantil (1ª ed., Cap. 6. pp. 223-266). Edições Esgotadas.
Ferreira, M., Bento, M., Nelas, P. & Aidos, J. (2023). Complicações obstétricas. In M. Ferreira, I. Figueiredo, J. Andrade, & V. Martins (Coords.), O calivrinho da vida: Manual de apoio pedagógico em saúde materna e infantil (1ª ed., Cap. 5. pp. 173-220). Edições Esgotadas.
Santos, M. J., Ferreira, E. S., Figueiredo, A., Ferreira, M. (2021). Desenvolvimento das políticas e dos cuidados de saúde sexual e reprodutiva em Portugal. In História: Consensos e dissensos engendrados (pp. 69-80). Atena Editora
10.22533/at.ed.3162128067″
Santos, M. J., Ferreira, E. S., Ferreira, M. (2021). Comportamentos contraceptivos de estudantes universitários portugueses: Conhecer para intervir. In R. S. Molin (Org.), Teoria e Prática de Enfermagem: da atenção básica à alta complexidade (Vol. 2, pp. 274-289). Editora Científica Digital.
Marinho, C., Chaves, C., Duarte, J., Ferreira, M., Campos, S., Alves, C. (2021). Intenção de abandono escolar nos estudantes do ensino superior no Brasil. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 152-173). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Guiné, R. P. F., Ferreira, M., Correia, P., Cardoso, A. P., Duarte, J., Ferrão, A. C. (2021). Construção e validação do instrumento de recolha de dados. In R. Guiné (Eds.), Projeto EATMOT Motivações alimentares. Viseu, Portugal: CERNAS – Centro de Estudos em Recursos Naturais, Ambiente e Sociedade. Instituto Politécnico de Viseu.
Guiné, R. P. F., Bartkiene, E., Szucs, V., Tarcea, M., Ljubicic, M., C¿ernelic¿-Bizjak, M., Isoldi, K.; et al. (2021). Study about food choice determinants according to six types of conditioning motivations in a sample of 11,960 participants. In R. Guiné (Eds.), Motivations Associated with Food Choices and Eating Practices (pp. 49-66).
Ferreira, M., Cardoso, A. P., Campos, S. (2021). Introdução. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 12-17). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Ferreira, M., Cardoso, A. P., Cabral, L., Campos, S., Duarte, J., Chaves, C., Guiné, R. (2021). Performance de aprendizagem e o abandono escolar no ensino superior. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 90-101). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Ferreira, M., Campos, S., Guiné, R., Duarte, J., Abrantes, J. L., Cabral, L., Balula, J. (2021). Intenção de abandono escolar dos estudantes do ensino superior: Fatores relacionais e de gestão de vida. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 102-113). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Ferreira, M., Campos, S., Guiné, R., Duarte, J., Abrantes, J. L., Cabral, L. (2021). Revalidação do questionário de qualidade de vida académica para os estudantes do ensino superior politécnico português. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 62-77). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Ferreira, M., Campos, S., Duarte, J., Cardoso, A. P., Alves, A., Lopes, A., Teixeira, F., et al. (2021). Alimentação saudável na população portuguesa: Alguns fatores intervenientes. In R. Guiné (Eds.), Projeto EATMOT Motivações alimentares (pp. 109-129). Viseu, Portugal: CERNAS – Centro de Estudos em Recursos Naturais, Ambiente e Sociedade. Instituto Politécnico de Viseu.
Cardoso, A. P., Ferreira, V., Leal, M., Ferreira, M., Campos, S., Guiné, R. P. F. (2021). Perceptions about healthy eating and emotional factors conditioning eating behaviour: A study involving Portugal, Brazil and Argentina. In R. Guiné (Eds.), Motivations Associated with Food Choices and Eating Practices (pp. 211-224).
Cardoso, A. P., Cabral, L., Duarte, J., Ferreira, M., Campos, S., Andrade, J., Ribeiro, A., et al. (2021). Influência das motivações sociais e culturais no comportamento alimentar. In R. Guiné (Ed.), Projeto EATMOT Motivações alimentares (pp. 73-86). Viseu, Portugal: CERNAS – Centro de Estudos em Recursos Naturais, Ambiente e Sociedade. Instituto Politécnico de Viseu.
Campos, S., Ferreira, M., Duarte, J., Chaves, C., Cardoso, A. P., Ambiel, R., Correia, T. (2021). Intenção de abandono escolar dos estudantes do ensino superior: A relevância das dimensões organizacionais e de profissão/carreira. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais e prevenção do abandono no ensino superior (pp. 114-125). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Campos, S., Duarte, J., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Andrade, J., Oliveira, A., Gonçalves, E., et al. (2021). Emoções e alimentação: Um estudo numa amostra portuguesa. In R. guiné (Eds.), Projeto EATMOT Motivações alimentares (pp. 87-108). Viseu, Portugal: CERNAS – Centro de Estudos em Recursos Naturais, Ambiente e Sociedade. Instituto Politécnico de Viseu.
Aparício, G., Martins, I., Ferreira, M., Bastos, J. (2021). Qualidade de Vida em Estudantes do Ensino Superior: Revisão Exploratória de Literatura. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais e prevenção de abandono no ensino superior (pp. 78-86). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Aparício, G., Campos, S., Ferreira, M. (2021). Competências Emocionais e Sucesso Académico: Revisão da Literatura. In M. Ferreira, S. Campos, A. P. Cardoso, C. Chaves (Eds.), Competências emocionais e prevenção de abandono no ensino superior (pp. 36-49). Viseu, Portugal: Edições Esgotadas.
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M. R., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Campos, S., Anjos, O., Bartkiene, E., Sarić, M. M. (2024). Information about nutritional aspects of edible insects: Perspectives across different European geographies. AIMS Agriculture and Food, 9(3), 921-933.
Guiné, R. P., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M., Cruz-Lopes, L., Esteves, B., … & Arpa, F. O. (2024). Edible Insects: Consumption, Perceptions, Culture and Tradition Among Adult Citizens from 14 Countries. Foods, 13(21), 3408. https://doi.org/10.3390/foods13213408
Pires, A. S., & Ferreira, M. (2024). O impacto no pavimento pélvico da aplicação da Manobra de Kristeller no período expulsivo. Millenium-Journal of Education, Technologies, and Health (15e), e34588-e34588. https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/34588/25562
Guiné, R. P., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M., Ferreira, M., Cardoso, A. P., … & Tarcea, M. (2024). Edible insects: A survey about perceptions regarding possible beneficial health effects and safety concerns among adult citizens from Portugal and Romania. Open Agriculture, 9(1), 20220326. 20220326. https://doi.org/10.1515/opag-2022-0326
Boariu, S. M., Scutariu, A. M., Reurean Pintilei, D., Tarcea, M., Guiné, R. P., & Ferreira, M. (2024). Food Literacy Assessment of a Sample of Romanian Higher Education Students. Sustainability, 16(3), 1034. http://dx.doi.org/10.3390/su16031034
Santos, M. J. D. O., Ferreira, E. M. S., & Ferreira, M. C. (2024). Predictors of condom use among college students. International journal of environmental research and public health, 21(4), 433. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph21040433.
Guiné, R. P., Florença, S. G., Bartkiene, E., Tarcea, M., Chuck-Hernández, C., Djekic, I., … & Anjos, O. (2024). Edible Insects–Exotic Food or Gastronomic Innovation? Study Involving 14 Countries. Journal of Culinary Science & Technology, 1-20. http://dx.doi.org/10.1080/15428052.2024.2354216
Guiné, R. P., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M., Boustani, N. M., Matran, I., … & Ferreira, M. (2024). Consumers’ Perceptions about Edible Insects’ Nutritional Value and Health Effects: Study Involving 14 Countries. Animals, 14(11), 1631.
Campos, Sofia, et al. (2024). Estados emocionais dos estudantes na transição para o ensino superior: uma abordagem exploratória. New Trends in Qualitative Research 20(3), e939. http://dx.doi.org/10.36367/ntqr.20.3.2024.e939
Guiné, R. P. F., Duarte, J., Chuck-Hernández, C., Boustani, N. M., Djekic, I., Bartkiene, E., Saric, Marijana M., et al. (2023). Validation of the Scale Knowledge and Perceptions about Edible Insects through Structural Equation Modelling. Sustainability, 15(4), 2992. http://dx.doi.org/10.3390/su15042992.
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M. R., Ferreira, M., Cardoso, A. P., Campos, S., et al. (2023). Investigation of the Level of Knowledge in Different Countries about Edible Insects: Cluster Segmentation. Sustainability, 15(1), 450. https://doi.org/10.3390/su15010450
Brás, C., Ferreira, M., Figueiredo, M. do Céu A. B., Duarte, J. (2023). Patient safety culture in nurses clinical practice. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 31. http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.6231.3837
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Aparício, G., Cardoso, A. P., Ferreira, M. (2023). Food Literacy Scale: Validation through Exploratory and Confirmatory Factor Analysis in a Sample of Portuguese University Students. Nutrients, 15(1), 166. https://doi.org/10.3390/nu15010166
Brás, C. P. C., Figueiredo, M. C. A. B., Ferreira, M. (2023). Safety culture in maternity hospital: Perception of nurse-midwives. Journal of Advanced Nursing, 00, 1–15. https://doi.org/10.1111/jan.15969
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Aparício, M. G., Cardoso, A. P., Ferreira, M. (2023). Food Knowledge for Better Nutrition and Health: A Study among University Students in Portugal. Healthcare, 11(11), 1597. https://doi.org/10.3390/healthcare11111597
Guiné, R. P. F., Florença, S. G., Costa, C. A., Correia, P. M. R., Cruz-Lopes, L., Esteves, B., Ferreira, M., et al. (2023). Edible Insects: Perceptions of Marketing, Economic, and Social Aspects among Citizens of Different Countries. Foods, 12(23), 4229. http://dx.doi.org/10.3390/foods12234229
Guiné, R. P. F., Duarte, J., Ferrão, A. C., Ferreira, M., Correia, P., Cardoso, A. P., Bartkiene, E., et al. (2021). The eating motivations scale (EATMOT): Development and validation by means of confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modelling (SEM). Slovenian Journal of Public Health, 60(1), 4-9. DOI: 10.2478/sjph-2021-0002
Ferreira, M., Guiné, R. P. F., Leitão, A. L., Duarte, J., Andrade, J., Amaral, O. (2021). Eating habits and food literacy: Study involving a sample of Portuguese adolescents. Open Agriculture, 6(1), 286-295. DOI: 10.1515/opag-2021-0011
Guiné, R. P. F., Bartkiene, E., Florença, S. G., Djekić, I., Bizjak, M. Č., Tarcea, M., … Cardoso, A. P. (2021). Environmental Issues as Drivers for Food Choice: Study from a Multinational Framework. Sustainability, 13(5), 2869. doi:10.3390/su13052869
Florença, S. G., Ferreira, M., Lacerda, I., & Maia, A. (2021). Food Myths or Food Facts? Study about Perceptions and Knowledge in a Portuguese Sample. Foods, 10(11), 2746. doi:10.3390/foods10112746
Santos, E., Ferreira, M., Ribeiro, C., Cardoso, A. P., Cunha, M., & Campos, S. (2023). Inteligência emocional em estudantes do ensino superior. Millenium – Journal of Education, Technologies, and Health, 2(ed. espec. nº13), 1-10, e29759
Ferreira, M., Campos, S., Magalhães, C., Gonçalves, A., Nelas, P., Cardoso, A.P., & Guiné, R. (2023). Literacia em comportamentos aditivos nos estudantes do ensino superior. Millenium – Journal of Education, Technologies, and Health, 2(ed espec nº11), e27653. DOI: https://doi.org/ 10.29352/mill0211e.27653
Paulo, F., Ferreira, M., & Filho, R. (2021). Contributo das terapias integrativas na sexualidade da mulher com neoplasia da mama: scoping review. Revista De Investigação & Inovação Em Saúde, 4(1), 99–110. DOI: 10.37914/riis.v4i1.143